این هفته لاجیتک MX Ink را معرفی کرد. رسماً قلم «ساخت شده برای متا» را تأیید کرد که از Quest 2 و Quest 3 پشتیبانی می کند (جزئیات اطلاعیه کامل را اینجا ببینید). این اولین باری است که متا به شرکت دیگری اجازه می دهد تا از فناوری ردیابی خود در یک محصول شخص ثالث استفاده کند. این به تنهایی MX Ink را منحصربهفرد میکند، اما موارد بیشتری وجود دارد که این دستگاه را به دستگاهی تبدیل میکند که میتواند قلمهای VR را در کل مشروعیت بخشد.
تصور میشود اولین قلمها پنج هزار سال پیش اختراع شده باشند. و دلیلی وجود دارد که از آن زمان به بشریت چسبیده اند: قلم دقتی را که می توانیم به آن اشاره کنیم، تقویت می کند. اگرچه این کار نسبتاً ساده به نظر میرسد، اما کارهای اطلاعاتی مانند نوشتن، طراحی، محاسبه و طراحی را بسیار کاربردیتر و مفیدتر از استفاده از انگشتان خود میکند. بنابراین جای تعجب نیست که ما شاهد تلاشهای زیادی برای زنده کردن قلم VR بودهایم.
فقط برای نام بردن چند مورد: در سال 2017 یک توسعه دهنده باتجربه یک نمونه اولیه بزرگ را با استفاده از Vive Tracker و یک نوک قلم حساس به فشار هک کرد. در سال 2018 شرکتی به نام Massless نمونه اولیه قلم VR خود را طراحی کرد که امیدوار بود به بازار بیاورد. حتی Wacom با این ایده بازی می کند. جهنم، لاجیتک قبلاً در سال 2019 یک قلم VR ساخته است... اما با قیمت 750 دلار، جای تعجب نیست که هرگز در دسترس عموم قرار نگرفت. پس چه چیزی میتواند در مورد جوهر جدید MX لاجیتک متفاوت باشد؟ خوب برای یکی، قیمت به طور قابل توجهی دلپذیرتر از آنچه قبلا آمده است است. قیمت 130 دلاری برای حرفهایهایی که دقت بیشتر قلم میتواند گردش کار آنها را بهبود بخشد، فروش بسیار آسانی است. یک داک Inkwell وجود دارد که تنها با 40 دلار دیگر، مکانی آسان برای نگهداری و شارژ قلم در اختیار شما قرار می دهد تا برای استفاده بعدی شما آماده باشد. و MX Mat با قیمت 50 دلار وجود دارد که لاجیتک آن را به عنوان سطح ایده آلی معرفی می کند تا احساس کنید در هنگام استفاده از قلم روی یک ماده کاغذ مانند می کشید.
اما مهمتر از قیمت یا لوازم جانبی، ادغام شخص اول است. با Meta و مجموعه قوی نرم افزارهای پشتیبانی شده خارج از دروازه.
Logitech مستقیماً با Meta کار کرد، نه تنها برای استفاده از فناوری ردیابی Quest، بلکه برای ایجاد تجربه نرم افزاری قلم مستقیماً در Horizon OS. جفت کردن جوهر MX درست مانند جفت کردن یکی از کنترلرهای هدست بدون نیاز به سخت افزار یا نرم افزار اضافی است. حتی تنظیمات قلم - که به شما امکان میدهد مواردی مانند انتخاب دست، اتصال دکمهها و منحنیهای فشار را کنترل کنید - مستقیماً در منوی تنظیمات خود سیستم قرار میگیرند.
حتی یک دکمه «متا» مناسب در انتهای آن (جایی که پاککن میتواند انجام دهد) دارد. باشد)، بالا بردن منوی هدست را آسان می کند.
و سپس مجموعه قدرتمندی از نرم افزارها وجود دارند که درست از دروازه کار خواهند کرد. لاجیتک مجموعهای از برنامههای طراحی واقعیت مجازی را برای پشتیبانی از جوهر MX قفل کرده است: اگر لاجیتک کارتهای خود را به درستی بازی کند، MX Ink میتواند اولین قلم واقعیت مجازی باشد که واقعاً فرود را حفظ میکند. بنابراین نیازی به گفتن نیست، من شیفته امتحانش شدم. هفته گذشته به دفتر لاجیتک در سن خوزه، کالیفرنیا رفتم تا نسخه اولیه قلم را برای خودم بررسی کنم. در مقایسه با آخرین قلم VR این شرکت، جوهر MX به طور قابل توجهی جمع و جورتر است. با این وجود، من تحت تأثیر ردیابی قرار گرفتم.
حتی با پوشاندن دستم ناحیه قابل توجهی از قلم، به ظاهر به اندازه کافی LEDهای IR مخفی در زیر پوسته قلم پنهان شده بودند تا بدون توجه به اینکه قلم را چگونه نگه داشته یا بچرخانم، ردیابی مداوم را فراهم کنند. این شرکت گفت که حتی LED های IR را در نوک جوهر MX قرار داده است تا بتوان آن را مانند یک چوب یا چاقوی پالت نگه داشت.
Logitech می گوید قلم "به اندازه کنترل کننده های Quest دقیق است" - اما این بدان معنا نیست. نمی تواند دقیق تر باشد. استفاده از قلم به عنوان وسیله اشاره به این معنی است که می توانید از انگشتان ماهر خود برای دستکاری موقعیت ورودی به روشی بسیار خوب استفاده کنید. بسیار بیشتر از چرخاندن مچ دست خود به تنهایی (که در درجه اول حرکت کنترلر را به خوبی هدایت می کند). هنگامی که من از جوهر MX برای طراحی و ترسیم مستقیم روی یک میز واقعی در مقابلم استفاده می کردم، این واضح بود. نوک حساس به فشار همچنین تغییر عرض خط را در صورت نیاز طبیعی میکرد.
من همچنین سعی کردم از قلم MX Ink در مقابل تخته سفید استفاده کنم و از نمای واقعیت ترکیبی Quest 3 استفاده کنم. تأخیر و دقت بسیار زیاد قلم واقعاً این احساس را ایجاد میکند که در حال ترک ردپایی روی تخته سفید هستم. این یک لایه کامل از غوطه ور شدن بود که من انتظار نداشتم در حین آزمایش قلم احساس کنم.
این حس در واقع گذاشتن علائم واقعی روی تخته وایت برد فقط باعث شد که قسمت بعدی ذهن شما را بیشتر کند... می توانستم قلم را از روی سطح بلند کنم. در حالی که دکمه روی بشکه را نگه داشته و نقاشی من را به بعد سوم گسترش دهم. تماشای ضربههای من که به معنای واقعی کلمه از صفحه خارج میشوند، بسیار سرگرمکننده بود. هنگام فشار دادن جوهر MX روی سطح واقعی، نوک آن میزان فشار را به هدست منتقل میکند و بنابراین ضخامت خطی را که میکشید تغییر میدهد. اما وقتی از قلم برای ترسیم سه بعدی استفاده میکنید، ناگهان هیچ راهی برای سیستم وجود ندارد که بفهمد چقدر فشار وارد میکنید، درست است؟ در واقع، نه؛ لاجیتک بهطور هوشمندانه دکمهای را روی لوله قلم خود به فشار حساس کرده است، بنابراین میتوانید با فشار دادن نرمتر یا سختتر عرض قلم مو را مشخص کنید، حتی زمانی که در حال کشیدن در هوا هستید.
جوهر MX حتی دارای یک موتور لمسی است. بازخورد بنابراین، حتی اگر از آن در برابر یک سطح مجازی استفاده میکنید، قلم میتواند هنگام لمس بوم به شما اطلاع دهد.
– – – ––
من از میزان دقت در طراحی MX Ink تحت تأثیر قرار گرفتهام. واضح است که این شرکت درسهای مهمی را از آزمایشهای قبلی خود با قلمهای VR به دست آورده است.
MX Ink قیمت مناسب، ادغام مستقیم با محبوبترین هدستهای موجود در بازار، و مجموعه قدرتمندی از برنامههای پشتیبانی دارد. لاجیتک به قلم VR - به عنوان یک دسته - بهترین شانس را می دهد که هنوز واقعاً به آن توجه کند.
قطعات ضروری در جای خود قرار دارند. چیزی که این محصول را میسازد یا خراب میکند، اکنون احتمالاً به میزان ادغام آن در جریان کار برنامههای کلیدی بستگی دارد. درک من این است که توسعه دهندگان دامنه وسیعی از کنترل را بر نحوه عملکرد برنامه هایشان با جوهر MX دارند. پیاده سازی های نیمه کاره می توانند محصولی قوی را از بین ببرند.
با توجه به اینکه MX Ink تا سپتامبر راه اندازی نمی شود، هنوز زمان برای برنامه های کاربردی وجود دارد تا پیاده سازی های خود را سخت تر کنند، بنابراین باید منتظر باشیم تا ببینیم همه اینها چگونه جمع می شوند. .