موجود در: Quest 2/3، SteamVR مرور در: Quest 3، Quest 3 از طریق پیوند تاریخ انتشار: 25 ژوئن 2024 قیمت: 35 دلار توسعهدهنده: Cyan Worlds
من Riven را تا به حال به خوبی میشناسم، زیرا در کودکی چندین بار در اطراف پنج دیسک پلیاستیشن 1 آن چرخیده بودم. با این حال، این اولین باری است که به عنوان یک بزرگسال وارد می شوم، بنابراین من این فرصت را دارم که نه تنها کمی از گذشته را مرور کنم، بلکه معماهایی را که مدت ها فراموش شده بودند، دوباره کشف کنم، این بار در نمای اول شخص همهجانبه یک هدست VR.
اگرچه من واقعاً نمیتوانم جلوی نوستالژی را که بخشی از تجربیاتم را با رندر سهبعدی Riven جدید نشان میدهد، بردارم، اما زمان کافی را در VR صرف کردهام تا بدانم همه چیز در پیوستار پورت VR کجا قرار میگیرد. برخی از بازیها بهطور غیرضروری مجبور به کار با VR میشوند، برخی دیگر از نسخههای بومی واقعیت مجازی قابل تشخیص نیستند، و جایی در وسط بازیهای فوقالعادهای هستند که همچنان مانند پورتها هستند، اما این اشکالی ندارد زیرا به تنهایی به اندازه کافی روی میز میآورند. اینجاست که Riven نشسته است—بازی فوقالعادهای که در VR کاملاً خوب کار میکند.
اگر برای اولین بار است که آن را بازی میکنید، تجربهای کاملاً آبی رنگ از رمزگشایی کدها، به هم زدن قطعات پازل در اطراف و بازدید (و احتمالاً دوباره) دارید. -بازدید مجدد) مکانها، درها، و مجموعههای معمایی برای کشف دنیای اطرافتان. این دلیل کافی برای بازی کردن است اگر هرگز این فرصت را نداشته اید. معمای ریون میتواند برای افراد ناآشنا سخت باشد، اما در نهایت به لطف انبوه داستانسراییهای محیطیاش که کمتر فرمولگرایانهتر و بسیار ارگانیکتر به نظر میرسد، نسبت به Myst پاداشدهندهتر است. بیشتر در مورد آن در بخش غوطه وری.
اگر قبلاً بازی کرده اید، بسیاری از پازل ها و ابزارهای بازی کمی نسبت به نسخه های اصلی تغییر یافته اند، احتمالاً به دلیل ماهیت فضایی گرافیک های سه بعدی بلادرنگ در مقایسه با نقطه تک فریم. -و روی گزینه اصلی کلیک کنید، که در نحوه ارائه عناصر تعاملی آن بسیار ثابت بود. یک راهنمای 27 ساله که با نسخه اصلی کار میکند ممکن است همچنان برای کمک به سکتههای گسترده مفید باشد، اما قطعاً تفاوتهایی را اینجا و آنجا مشاهده خواهید کرد، با برخی از عناصر پازل سادهشده یا پیچیدهشده به روشهای جدید جدا از نسخه اصلی.
یک چیزی که تغییر نکرده است این است که هنوز راه رفتن و چرخیدن زیادی برای انجام دادن وجود دارد، که به دلیل معماهای گسترده و متنوع آن فقط یکی از ویژگی های بازی است. شما زمان زیادی را صرف دور زدن یکی از پنج جزیره بازی برای چندمین بار برای روشن کردن یک چیز میکنید، تا به یک پازل در سراسر نقشه برگردید تا ببینید چه کار کرده است. باز هم، این همان جذابیت مدرسه قدیمی و رویکرد دستآمیز Riven است. نه تنها این، بلکه رویکرد مدرسه قدیمی در طراحی بازی باعث میشود به حافظه فضایی خود تکیه کنید. هیچ نشانگر نقشه، علامت، یا NPCهای "مفید" برای هدایت شما وجود ندارد - جنبه ای از بازی که هنوز آن را به یکی از تجربیات مورد علاقه من تبدیل می کند.
بر خلاف Myst، شما می توانید فقط با استفاده از بازی فاصله بسیار چشمگیری را طی کنید. چند مانع سخت برای متوقف کردن شما، باعث می شود پیشرفت بسیار طبیعی به نظر برسد. سپس دوباره، Riven به دلیل ارگانیکتر بودن در طراحی سطح، و فرمول کمتری نسبت به Myst به طور کلی، محبوبیت دارد، احساس بسیار کمتری شبیه به مجموعهای از اسباببازیها، و بیشتر شبیه عناوین مدرن سیان Obduction (2016) و Firmament (2023) است.
دانستن Riven's در گذشته، من واقعاً نباید از زمانهای بارگذاری شکایت کنم - مطمئناً سریعتر از جابجایی یک جعبه جواهر شکسته پر از دیسکهای PS1 هستند - با این حال در Quest شما مدتی آنجا خواهید نشست و منتظر لود شدن سطوح خواهید بود، طولانیترین که صفحه راه اندازی اولیه است که بازی هشدار می دهد "می تواند چند دقیقه طول بکشد" (این کار را انجام می دهد). از آنجا، چه در Quest و چه در SteamVR، انتقال وسیله نقلیه دائماً صفحههای بارگیری 10 ثانیهای را به بیرون پرتاب میکند، که چندان به نظر نمیرسد، اما در هر دو طرف نقل و انتقالات بین جزیرهها اتفاق میافتد.
نکته دیگر: هیچ راه عملی برای نوشتن وجود ندارد. یادداشت بردارید تا بتوانید سرنخ ها را به خاطر بسپارید یا راه حل ها را ترسیم کنید، این دقیقاً همان کاری است که برای رمزگشایی چیزها باید انجام دهید. شما می توانید با سیستم دوربین داخلی بازی یک اسکرین شات بگیرید و همین. فقط ای کاش یک مداد فضایی وجود داشت تا بتوانم حروف پیدا شده را حاشیه نویسی کنم، یا به نحوی از برداشتن هدست برای نوشتن چیزها جلوگیری کنم. من این فرصت را داشتم که هم در نسخه Quest 3 به صورت بومی و هم در نسخه PC VR بازی کنم. در اینجا تفکیک بین این دو است که اکثر افراد می توانند حدس بزنند.
در نسخه Quest، تعداد زیادی بافت و هندسه با رزولوشن پایین را مشاهده خواهید کرد که هر چه به آن نزدیکتر شوید به صورت پویا در جای خود قرار می گیرند. هر چند وقتی همه چیز درست شد، گاهی اوقات Riven می تواند یکی از زیباترین بازی های پلتفرم Quest باشد. این در صورتی است که هیچ NPC در اطراف وجود نداشته باشد که نفخ کرده و برای محیط سرسبز و طبیعی بازی کمی بیش از حد کارتونی باشد.
به نظر می رسد سیان تمام جعبه ابزار ترفندهای اجرای Quest را همیشه به سمت شما پرتاب می کند، از جمله آنچه که احساس می کنید. از آنجایی که این نسخه عمدتاً برای رایانه های شخصی صفحه تخت توسعه یافته بود، نسخه PC VR از نظر بصری کمی جلوتر از Quest 3 بومی است. با این حال، حتی در تنظیمات "Epic"، احتمالاً متوجه برخی از سایههای اعمال شده عجیب خواهید شد که باعث میشود سایهها به رقص درآیند و در زمانی که نباید حرکت کنند، و همچنین اختلاف در نحوه عملکرد سایهزنها در هر دو چشم، که منجر به برخی ناهماهنگیهای کاملاً قابل مشاهده در سایهها میشود. و نورپردازی هنوز بارگیری تکههای نواحی عمدتاً بسیار کم است و بافتها نسبتاً زیاد هستند، و به درستی آن را به یک نسخه گرافیکی قویتر از بازی تبدیل میکند.
مانند Myst، ریون از تعامل میان اجسام رنج میبرد، که با توجه به تعداد آیتمهایی که در آن پراکنده شده اند شرم آور است. بازی اغلب اوقات سعی میکنم با چیزی تعامل داشته باشم، فقط متوجه میشوم که آن را به درستی فشار نمیدهم، یا در وهله اول اصلاً تعاملی نبوده و آن را بیشتر از آنچه باید باشد، یک بازی حدسآمیز میسازد. در اینجا من بی ثمر در حال چنگ زدن به یک کیوی موز عجیب و غریب هستم، سپس سعی می کنم یک مداد غیرقابل استفاده عجیب و غریب را روی همان میز بگیرم. باز هم ، آرزو می کنم که بتوانم از آن مداد لعنتی استفاده کنم. - یک موجودی فیزیکی وجود دارد ، هرچند که می توانید کتابهای مختلفی را که در طول بازی جمع می کنید نگه دارید ، اگرچه نمی توانید از آن برای هر چیز دیگری استفاده کنید. Quest یا SteamVR، چیزی که هرگز تحت تأثیر قرار نمیگیرد، رسیدن به یک پرتگاه یا چرخاندن یک پیچ برای یافتن یک صحنه جدید و نفسگیر در مقابل شماست. ریون تماماً در مورد زیبایی طبیعی است، با ساختارهای مگالیتیک که تقریباً به اندازه میست احساس رها و تنهایی نمیکنند. در اینجا حیات وحش، دهکدههای وسیع، زیارتگاهها، و داستانسراییهای زیستمحیطی فراوانی وجود دارد که میتوان در آن کاوش کرد. خط مقدم حتی ساکنینی در دنیا وجود دارند، هرچند برای تعامل با چنین خارجی آشکاری بسیار نابسامان هستند.
Riven طیف کاملی از گزینه های راحتی را به اضافه برخی گزینه های کیفیت زندگی دارد که کارها را کمی آسان تر می کند، اما در نتیجه احتمالاً کمتر غوطه ور است. سفر بین جزایر همیشه با نوعی وسیله نقلیه انجام میشود، که برای برخی میتواند کمی آزاردهنده باشد، زیرا این وسیله سریع و کمی تند و سریع است. ایستگاه، یا گزینه کثیف کردن پنجره ها را قرار دهید، که به شما کمک می کند کمی بیشتر در کابین خودرو به زمین بنشینید. این بازی همچنین گزینههای مشابهی را برای پیمایش سریع از پلهها و نردبانها ارائه میدهد که در غیر این صورت به صورت دستی قابل بالا رفتن هستند.