در یک پست وبلاگ توسعهدهنده که این خبر را اعلام میکند، متا میگوید توسعهدهندگانی که کار با موتور بازی Epic را انتخاب میکنند باید شروع به فکر کردن در مورد استفاده از UE5 برای برنامه های Quest خود کنید. این شرکت به توسعه دهندگان توصیه نمی کند که اگر در میانه یک پروژه هستند، به UE5 ارتقاء دهند. برنامههای مبتنی بر UE4 هنوز هم میتوانند در Meta Quest Store یا App Lab توزیع شوند. متا تا پایان سال 2023 از رفع اشکالات حیاتی برای UE4 پشتیبانی خواهد کرد، اگرچه توسعه دهندگان می توانند به منابع و اسناد UE4 در مخزن GitHub متا حتی پس از کاهش پشتیبانی دسترسی داشته باشند.
همانطور که تصور می کنید، متا می گوید Quest اصلی 2019 این امکان را نخواهد داشت. پشتیبانی شود - به طور غیر رسمی به دریا رانده می شود - با این حال این شرکت قرار است به زودی فایل های باینری جداگانه ای را برای هر دستگاه ارائه کند که به توسعه دهندگانی که Quest 1 را هدف قرار می دهند یک مسیر ارتقاء را می دهد. قابل ذکر است، OpenXR تنها API واقعیت مجازی است که توسط Meta در UE5 پشتیبانی میشود.
متاسفانه، دو مورد از بزرگترین ویژگیهای جدیدترین و بهترین Epic به هدستهای مستقل این شرکت نمیآیند. UE5 که در آوریل 2022 منتشر شد، دو ابزار جدید به نامهای Nanite و Lumen را بستهبندی میکند.
Nanite یک سیستم هندسه مجازی است که از قالب مش داخلی جدید و فناوری رندر برای نمایش جزئیات مقیاس پیکسل و تعداد اشیا بالا استفاده میکند. سیستم سطح جزئیات (LOD) که جزئیات را از مدل سه بعدی اصلی اصلی می گیرد. Epic Games در مستندات توسعهدهنده خود میگوید که Nanite میتواند پیچیدگی هندسی برنامه، تعداد مثلث و اشیاء را با «مقادیر قدر» افزایش دهد.
در اینجا نگاهی به کارهایی که Nanite میتواند برای بازیهای VR انجام دهد، با حسن نیت از کانال YouTube «Smart Poly» است. :
Lumen، سیستم روشنایی جهانی پویا جدید موتور، محیط های مجازی را نیز بهتر جلوه می دهد، زیرا می تواند از ردیابی پرتوهای نرم افزاری و سخت افزاری برای نورپردازی واقعی تر استفاده کند.
و چرا در Quest 2 یا Quest Pro نه؟ Nanite و Lumen به سادگی برای کار بر روی پردازندههای موبایل ساخته نشدهاند و اصلاً از اندروید پشتیبانی نمیکنند.
Nanite در حال حاضر در مجموعهای از دستگاهها، از جمله PS5، Xbox Series S|X، و رایانههای شخصی حتی با بیشترین ساده از کارت های گرافیک نسل Maxwell. PS4 و Xbox One نیز از Nanite پشتیبانی میکنند، البته به صورت تجربی.
Lumen از سوی دیگر برای PS5 و Xbox Series S|X و رایانههای شخصی سطح بالا توسعه داده شده است. ردیابی پرتوهای نرمافزاری را میتوان روی کارتهای NVIDIA GeForce GTX-1070 یا بالاتر انجام داد، در حالی که ردیابی پرتوهای سختافزاری باید در سری NVIDIA RTX-2000 یا بالاتر، یا سری AMD RX-6000 یا بالاتر باشد. نه حتی PS4 یا Xbox One. علاوه بر این، Epic در مستندات Lumen میگوید که «هیچ برنامهای برای توسعه یک سیستم روشنایی جهانی پویا برای رندر موبایل وجود ندارد. بازیهایی که از نور پویا استفاده میکنند باید از Sky Light در موبایل استفاده کنند.» بدون پشتیبانی مستقیم از Epic، متا انتخاب دیگری ندارد. مسلماً، بسیاری از سازندگان واقعیت مجازی به لطف سادگی نسبی آن برای تیمهای کوچکتر و سهم بازار کلی بیشتر، یعنی داراییها و دانش عمومی بیشتر، توسعه در Unity را ترجیح میدهند.