در زمان راهاندازی، Oculus Quest فقط با کتابخانه جداگانه محتوای خود که توسط هدست روی هدست پشتیبانی میشد کار میکرد. سخت افزار موبایل این بدان معنی است که حتی اگر یک رایانه شخصی با قابلیت واقعیت مجازی داشته باشید (همانطور که بسیاری از گیمرهای رایانه شخصی این روزها دارند)، نمیتوانید هیچ بازی را از کتابخانه Oculus PC، که شامل برخی از بهترین بازیهای واقعیت مجازی است، بازی کنید. با Oculus Link، ویژگی که کتابخانه Oculus PC را با وصل کردن Quest به رایانه از طریق کابل USB 3 روی هدست باز میکند. Oculus گفته است که هر کابل USB 3 که با مشخصات مطابقت داشته باشد کار می کند، اما از آنجایی که یافتن کابلی که نیازهای پهنای باند و برق را در طولی که برای استفاده از رایانه در مقیاس اتاق مناسب باشد، سخت است. آنها در حال برنامهریزی برای انتشار کابل USB 3 "محصول" خود هستند که مطمئناً همه جعبههای مناسب را بررسی میکند. هزینه کابل 79 دلار گزارش شده است. من باید Oculus Link را با کابل ممتاز در Connect این هفته امتحان کنم، اما نتوانستم محتوای خودم را انتخاب کنم (این بدان معناست که من نتوانستم به سناریوهای تست استرس نگاه کنم. برداشت اولیه من واقعاً کاملاً مثبت است. با Quest متصل به رایانه شخصی VR آماده و اجرای Asgard's Wrath، واقعاً شبیه یک هدست واقعیت مجازی رایانه شخصی بومی بود. هیچ افزایش قابل توجهی در تأخیر ردیابی سر در طول مدت زمان بازی من مشاهده نشد، و همچنین نتوانستم هیچ موردی را روی کنترلکنندهها تشخیص دهم (البته تا زمانی که سیستم را با چیزی که به تأخیر حساستر است، مانند Beat Saber) آزمایش کنم، از قضاوت نهایی خودداری میکنم.
از نظر بصری، تصویر صاف و بدون لکنت یا آثار فشردهسازی آشکار، و یا گلآلودگی قابل توجه بافتهای متراکم (چیزی که اغلب در تلاشها برای VR بیسیم از طریق Wi-Fi مشاهده میکنید) احساس میشد. لبههای هندسه تیز بودند و دارای استریوسکوپی قوی بودند.
در کنفرانس این هفته، Oculus توضیح داد که آنها در حال انجام نوعی فشردهسازی محیطی هستند که در آن لبههای کادر فشرده میشوند در حالی که مرکز آن ثابت میماند—اگر من نشنیده بودم که مستقیماً از آنها، من مطمئناً فقط از نسخه نمایشی خود متوجه نمی شدم، زیرا هر گونه اثر فشرده سازی که ممکن است در حاشیه باشد، به هر حال زیر تاری محیطی لنزها پنهان شده بود. آب اقیانوس در Asgard's Wrath غلیظ تر از آن چیزی است که من انتظار داشتم. متأسفانه، بدون Rift S در دسترس برای آزمایش، نمیتوانستم تشخیص بدهم که آیا این صرفاً یک ژانکی آب سایهزن است (یعنی فقط بخشی از بازی از پیش منتشر شده) یا نتیجه فشردهسازی مورد نیاز برای عملکرد Oculus Link است. در واقع، تصاویر کوچک، با جزئیات بالا و کنتراست کم (مانند امواج در فاصله) اغلب سناریوهای بدتری برای فشردهسازی هستند.
من صبورانه منتظر خواهم بود تا Oculus Link را به دست خودم بیاورم تا بتوانم به طور خاص در برابر فشردهسازی چالشبرانگیز آزمایش کنم. سناریوها؛ با این حال، تا کنون، تجربه بصری با Oculus Link بیش از هر راهحل پخش جریانی مبتنی بر Wi-Fi بود که تا به امروز دیدهام. اما به ما گفت که کاربران میتوانند انتظار داشته باشند که Quest را قادر میسازد تا به طور مؤثری شبیه به هدست Rift عمل کند، از جمله دسترسی به Dash، Home، و غیره. محتوا، اما نه «همه». آنها توضیح ندادند که چرا همه برنامهها کار نمیکنند، اگرچه ذهن من به من میگوید که ممکن است برخی از برنامهها از رندر جدید استفاده کنند که با خط لوله فشرده سازی منحصربهفرد Oculus Link کار نکنند، یا شاید آنها پایههای خود را بر روی برخی پوشش میدهند. سایر موارد لبه فنی آنها همچنین اضافه کردند که توسعهدهندگان میتوانند در صورت تمایل، از کار برنامههای Rift خود با Quest از طریق Oculus Link منصرف شوند.
در حالی که من پاسخ مستقیمی در مورد اینکه آیا Quest میتواند به طور بالقوه با SteamVR کار کند یا خیر دریافت نکردم، نشانهها نشان میدهند که «احتمالاً» همانطور که Oculus گفت، رایانه شخصی Quest را تقریباً مانند سایر هدستهای Rift میبیند. برنامههای Rift برای کار با Oculus Link نیازی به اصلاح نخواهند داشت، که بیشتر نشان میدهد که سازگاری SteamVR باید تا زمانی که Oculus فعالانه سعی در مسدود کردن آن نداشته باشد امکانپذیر باشد.
شرکت تأیید کرد که اتصال Oculus Link وجود ندارد. VirtualLink، به این معنی که میتواند به هر پورت USB 3 وصل شود، خواه با کانکتور USB-A یا USB-C در سمت رایانه شخصی. تفاوتی ندارد، به ما گفته شد، فناوری رندر در هر صورت یکسان است. در واقع، در دمو من در نمایشگاه، Quest به مادربرد رایانه شخصی وصل شد. علاوه بر این، استفاده از کابل ممتاز Oculus چیزی را در مورد رندر یا کیفیت تغییر نمی دهد. هر کابل USB 3 دیگر به همین خوبی کار خواهد کرد، تا زمانی که مطابق با مشخصات باشد.